پیتر دوراند، تاجر بریتانیایی، اولین حق ثبت اختراع را برای ایده نگهداری مواد غذایی با استفاده از قوطی های حلبی دریافت کرد.این حق اختراع در ۲۵ اوت ۱۸۱۰ توسط جورج سوم پادشاه انگلستان به او اعطا شد. در ابتدا داخل قوطی از جنس فرفورژه بود. نکتهی جالب این که اختراع درب باز کن ۵۰ سال بعد از اختراع قوطی فلزی بوده است. تا قبل از آن با هر وسیلهای که موجود بود درب قوطی را باز میکردند که در ابتدا به خاطر جنس سخت فرفورژه، انجام این کار بسیار سخت بود. در گذشته قوطیهای فلزی از قلع ساخته میشدند، اما به مرور و به دلیل کمیاب بودن این ماده از آلومینیوم یا فولاد نازک ساخته شدند.
قوطی حلبی نقطه عطفی در تاریخ کشاورزی و حتی به تعبیری انقلاب در این حوزه بود. زیرا اجازه میداد غذا در فصل برداشت شود و خارج از فصل مصرف شود.
در زمان جنگ جهانی اول تقاضا برای مواد غذایی کنسرو شده بسیار بالا رفت، که این تقاضا همچنان در سالهای حین جنگ و حتی پس از آن، زمانی که مواد غذایی کنسرو شده به اصلیترین غذاها تبدیل شدند، ادامه داشت.
اما در حالی که صنعت قوطی در حال پیشرفت بود، فضا برای درب قوطی بازکن اینطور نبود و کاتالوگی که شامل دستورالعملهایی در مورد نحوه برش قوطیها با چاقو بود وجود داشت. با این حال، در سال ۲۰۰۴ بود که این نوآوری به مواد غذایی رسید. امروزه می توان قوطیها را بدون در باز کن، باز کرد. این نوآوری، باز کردن درب قوطیها (Easy Open) را آسانتر و سریعتر میکند. با محبوبیت قوطی های فلزی، تولید کنندگان معروف مواد غذایی مانند کمپبل (Campbell’s) درسال ۱۸۹۸و هاینز (Heinz) درسال ۱۹۰۱، مواد غذایی خود را به صورت کنسرو در قوطی عرضه کردند.
بسته بندی عبارت است از ساخت محفظهای که سلامت محتوای خود را از مرحله بعد از تولید تا مرحله مصرف حفظ مینماید و به عبارتی دیگر بستهبندی، یک مفهوم تضمین کننده برای تحویل مطمئن کالا به آخرین مصرف کننده در شرایط مطلوب با حداقل هزینه است. بسته بندی به عنوان حفاظی عمل می کند که باعث می شود محصول از زمانی که تولید می شود تا وقتی که مورد استفاده قرار می گیرد صدمه نبیند. می توان گفت که بسته بندی به نوعی هویت و شخصیت یک کالا را نشان می دهد و مشتریان از روی هر بسته بندی می توانند کالا را بشناسند و با آن ارتباط برقرار کنند. از آنجائيکه بسته بندي از ابزارهاي مهم در صنعت تولید و عرضه کالا است لذا نقش کليدي در این صنعت ایفا می نماید. بنگاههاي اقتصادي براي تقويت قدرت رقابت خود در بازارهاي داخلي و خارجي ، سالهاست که به موضوع بسته بندي توجه دارند و از طراحي ، گرافيک ،ترکیب رنگها و به کار بردن بسته بندي مناسب براي افزايش سهم بازار خود در مقايسه با رقبا بهره مي گيرند. يک بسته بندي مناسب قادر است به عنوان يک فروشنده خاموش نقش خود را ايفاء کند. آنچه مسلم است بسته بندي ها فقط در قلمرو توليد قرارندارند، بلکه در حيطه امور بازاريابي نيز قرار ميگيرند. بنابراین تصميم گيري در مورد نحوه انجام بسته بندی وظيفه مهم و مشترك مديران توليد و بازار یابی می باشد.
بسته بندی مواد غذایی،محصول شما را می فروشد، عمر مفید آن را افزایش می دهد و به حمل و نقل در مسافت های طولانی کمک می کند. یافتن نوع بسته بندی مناسب برای محصول به فروش شما کمک می کند. در حال حاضر، اگر به یک سوپرمارکت یا یک فروشگاه مواد غذایی مراجعه کنید، تقریباً بیش از ۵۰۰۰۰ محصول با بسته بندی های مختلف را می بینید.
برای اینکه محصول شما متمایز شود یا بیشتر دیده شود، باید طراحی بسته بندی قوی و اصولی با گرافیکی دلربا اجرا شود. خدمات بسته بندی مناسب مواد غذایی ، مصرف کنندگان را هنگام خرید در قفسه فروشگاه و همچنین روی یک صفحه نمایش کوچک (آنلاین) ترغیب می کند.
بسته بندی قوطی فلزی:
یکی از مقاوم ترین و ایمن ترین راهها برای بسته بندی، استفاده از بسته بندی فلزی است. فلز به دلیل داشن مقاومت بیشتر نسبت به دیگر انواع مواد بسته بندی مواد غذایی، استفتده بیشتری در این صنعت دارد.
از مهم ترین انواع قوطی فلزی برای بسته بندی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بسته بندی آهنی معمولی:
شامل قوطیهای آهنی و یا فولادی ساده بوده که از آنها برای جلوگیری از آسیب به ماده غذایی درون قوطی استفاده میشود. در این نوع قوطیها معمولا یک طرف آن توسط کارخانه تولید کننده قوطی بسته میشود و طرف دیگر آن در کارخانه تولید ماده غذایی و پس از پر کردن قوطی بسته میشود. ضخامت این نوع قوطیها معمولا حدود ۱/۰ تا ۲۵/۱ میلیمتر است.
بسته بندی فلزی به همراه قلع زنی یا اندود قلع:
تا قبل از جنگ جهاني دوم قلعزني به روش گرم يا فرو كردن ورق در قلع مذاب صورت ميگرفت. در اين روش مقدار زيادي قلع لازم است. با وجود اين هنوز در موارد خاصي كه ضخامت قلع بايستي در دو طرف يكسان باشد. از اين روش استفاده ميشود كه ابتدا چربي سطح حلب ورق با اسيد سولفوريك يا اسيد كلريدريك گرفته ميشود و وارد ظرف استوانهاي شكل ميگردد و سطح آن ابتدا با كلريد روي و سپس با قلع مذاب در تماس قرار ميگيرد و پس از آن با قشري از روغن پالم آغشته ميگردد كه از اكسيداسيون قلع گرم جلوگيري شود. باتوجه به محدوديت قلع در دنيا امروزه به جاي اين روش از روشهاي الكتروليتيكي استفاده ميشود كه در آن ميتوان يك يا دو طرف سطح حلب را با مقدار دلخواه قلع اندود نمود.
بسته بندی فلزی به همراه لاک:
لاک نوعی پوشش اضافه تر بر روی قوطیهای فلزی فولادی بوده که هم در برابر اسید و بازها مقاومت کافی را داشته و هم مقاومت مکانیکی آنها بالا است. استفاده از این نوع لاکها برای بسته بندی مواد اسیدی و بازی بسیار مهم و اساسی است.
مزیای بسته بندی قوطی فلزی
قابلیت بازیافت همیشگی دارد. فلز یک ماده دائمی است که می تواند بی نهایت بدون افت کیفیت بازیافت شود. دسته بندی و بازیافت آن آسان است. فولاد مغناطیسی است و جداسازی، دسته بندی و بازیافت آن آسان است. به افزایش ماندگاری محصول کمک می کند. بسته بندی فلزی یکی از قوی ترین و بادوامترین مواد بسته بندی است که در حال حاضر استفاده می شود ، بسیار مقاوم است و به محافظت از محتویات آن و تضمین ماندگاری طولانی تر محصول کمک می کند. کیفیت محصول را حفظ می کند. بسته بندی فلزی غیر قابل نفوذ است و مقاومت فوقالعاده بالا نسبت به نفوذ نور، رطوبت اکسیژن و هرگونه آلودگی خارجی دارد. محصول را در برابر ضربههای خارجی به هنگام حمل و نقل مقاوم نگه میدارد و ریسک جابجایی از هنگام تولید تا رسیدن به مصرف کننده نهایی را تا حد زیادی کاهش میدهد. می توان از آن برای بسته بندی کالاهای خطرناک(مواد شیمیایی) استفاده کرد. مورد تایید سازمان ملل برای حمل و نقل کالاهای خطرناک میباشد. در طیف گسترده ای از اشکال و اندازه ها موجود است. بسته بندی فلزی در اندازه ها و فرمت های مختلف عرضه می شود. این یک راه حل نوآورانه برای بسته بندی است. بستهبندی فلزی به دلیل استفاده از طیف گستردهای از رنگها و جلوههای تزئین و چاپ به ارائه تصویری عالی و افزایش دید برند کمک میکند.
تاریخچه قوطی سازی
پیتر دوراند، تاجر بریتانیایی، اولین حق ثبت اختراع را برای ایده نگهداری مواد غذایی با استفاده از قوطی های حلبی دریافت کرد. این حق اختراع در ۲۵ اوت ۱۸۱۰ توسط جورج سوم پادشاه انگلستان به او اعطا شد. در ابتدا داخل قوطی از جنس فرفورژه بود. نکتهی جالب این که اختراع درب باز کن ۵۰ سال بعد از اختراع قوطی فلزی بوده است. تا قبل از آن با هر وسیلهای که موجود بود درب قوطی را باز میکردند که در ابتدا به خاطر جنس سخت فرفورژه، انجام این کار بسیار سخت بود. در گذشته قوطیهای فلزی از قلع ساخته میشدند، اما به مرور و به دلیل کمیاب بودن این ماده از آلومینیوم یا فولاد نازک ساخته شدند.
قوطی حلبی نقطه عطفی در تاریخ کشاورزی و حتی به تعبیری انقلاب در این حوزه بود. زیرا اجازه میداد غذا در فصل برداشت شود و خارج از فصل مصرف شود.
در زمان جنگ جهانی اول تقاضا برای مواد غذایی کنسرو شده بسیار بالا رفت، که این تقاضا همچنان در سالهای حین جنگ و حتی پس از آن، زمانی که مواد غذایی کنسرو شده به اصلیترین غذاها تبدیل شدند، ادامه داشت.
اما در حالی که صنعت قوطی در حال پیشرفت بود، فضا برای درب قوطی بازکن اینطور نبود و کاتالوگی که شامل دستورالعملهایی در مورد نحوه برش قوطیها با چاقو بود وجود داشت. با این حال، در سال ۲۰۰۴ بود که این نوآوری به مواد غذایی رسید. امروزه می توان قوطیها را بدون در باز کن، باز کرد. این نوآوری، باز کردن درب قوطیها (Easy Open) را آسانتر و سریعتر میکند. با محبوبیت قوطی های فلزی، تولید کنندگان معروف مواد غذایی مانند کمپبل (Campbell’s) درسال ۱۸۹۸و هاینز (Heinz) درسال ۱۹۰۱، مواد غذایی خود را به صورت کنسرو در قوطی عرضه کردند.
بسته بندی عبارت است از ساخت محفظهای که سلامت محتوای خود را از مرحله بعد از تولید تا مرحله مصرف حفظ مینماید و به عبارتی دیگر بستهبندی، یک مفهوم تضمین کننده برای تحویل مطمئن کالا به آخرین مصرف کننده در شرایط مطلوب با حداقل هزینه است. بسته بندی به عنوان حفاظی عمل می کند که باعث می شود محصول از زمانی که تولید می شود تا وقتی که مورد استفاده قرار می گیرد صدمه نبیند. می توان گفت که بسته بندی به نوعی هویت و شخصیت یک کالا را نشان می دهد و مشتریان از روی هر بسته بندی می توانند کالا را بشناسند و با آن ارتباط برقرار کنند.
از آنجائيکه بسته بندي از ابزارهاي مهم در صنعت تولید و عرضه کالا است لذا نقش کليدي در این صنعت ایفا می نماید. بنگاههاي اقتصادي براي تقويت قدرت رقابت خود در بازارهاي داخلي و خارجي ، سالهاست که به موضوع بسته بندي توجه دارند و از طراحي ، گرافيک ،ترکیب رنگها و به کار بردن بسته بندي مناسب براي افزايش سهم بازار خود در مقايسه با رقبا بهره مي گيرند. يک بسته بندي مناسب قادر است به عنوان يک فروشنده خاموش نقش خود را ايفاء کند. آنچه مسلم است بسته بندي ها فقط در قلمرو توليد قرارندارند، بلکه در حيطه امور بازاريابي نيز قرار ميگيرند. بنابراین تصميم گيري در مورد نحوه انجام بسته بندی وظيفه مهم و مشترك مديران توليد و بازار یابی می باشد.
بسته بندی مواد غذایی،محصول شما را می فروشد، عمر مفید آن را افزایش می دهد و به حمل و نقل در مسافت های طولانی کمک می کند. یافتن نوع بسته بندی مناسب برای محصول به فروش شما کمک می کند. در حال حاضر، اگر به یک سوپرمارکت یا یک فروشگاه مواد غذایی مراجعه کنید، تقریباً بیش از ۵۰۰۰۰ محصول با بسته بندی های مختلف را می بینید.
برای اینکه محصول شما متمایز شود یا بیشتر دیده شود، باید طراحی بسته بندی قوی و اصولی با گرافیکی دلربا اجرا شود. خدمات بسته بندی مناسب مواد غذایی ، مصرف کنندگان را هنگام خرید در قفسه فروشگاه و همچنین روی یک صفحه نمایش کوچک (آنلاین) ترغیب می کند.
بسته بندی قوطی فلزی:
یکی از مقاوم ترین و ایمن ترین راهها برای بسته بندی، استفاده از بسته بندی فلزی است. فلز به دلیل داشن مقاومت بیشتر نسبت به دیگر انواع مواد بسته بندی مواد غذایی، استفتده بیشتری در این صنعت دارد.
از مهم ترین انواع قوطی فلزی برای بسته بندی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
شامل قوطیهای آهنی و یا فولادی ساده بوده که از آنها برای جلوگیری از آسیب به ماده غذایی درون قوطی استفاده میشود. در این نوع قوطیها معمولا یک طرف آن توسط کارخانه تولید کننده قوطی بسته میشود و طرف دیگر آن در کارخانه تولید ماده غذایی و پس از پر کردن قوطی بسته میشود. ضخامت این نوع قوطیها معمولا حدود ۱/۰ تا ۲۵/۱ میلیمتر است.
تا قبل از جنگ جهاني دوم قلعزني به روش گرم يا فرو كردن ورق در قلع مذاب صورت ميگرفت. در اين روش مقدار زيادي قلع لازم است. با وجود اين هنوز در موارد خاصي كه ضخامت قلع بايستي در دو طرف يكسان باشد. از اين روش استفاده ميشود كه ابتدا چربي سطح حلب ورق با اسيد سولفوريك يا اسيد كلريدريك گرفته ميشود و وارد ظرف استوانهاي شكل ميگردد و سطح آن ابتدا با كلريد روي و سپس با قلع مذاب در تماس قرار ميگيرد و پس از آن با قشري از روغن پالم آغشته ميگردد كه از اكسيداسيون قلع گرم جلوگيري شود. باتوجه به محدوديت قلع در دنيا امروزه به جاي اين روش از روشهاي الكتروليتيكي استفاده ميشود كه در آن ميتوان يك يا دو طرف سطح حلب را با مقدار دلخواه قلع اندود نمود.
لاک نوعی پوشش اضافه تر بر روی قوطیهای فلزی فولادی بوده که هم در برابر اسید و بازها مقاومت کافی را داشته و هم مقاومت مکانیکی آنها بالا است. استفاده از این نوع لاکها برای بسته بندی مواد اسیدی و بازی بسیار مهم و اساسی است.
قابلیت بازیافت همیشگی دارد. فلز یک ماده دائمی است که می تواند بی نهایت بدون افت کیفیت بازیافت شود.
دسته بندی و بازیافت آن آسان است. فولاد مغناطیسی است و جداسازی، دسته بندی و بازیافت آن آسان است.
به افزایش ماندگاری محصول کمک می کند. بسته بندی فلزی یکی از قوی ترین و بادوامترین مواد بسته بندی است که در حال حاضر استفاده می شود ، بسیار مقاوم است و به محافظت از محتویات آن و تضمین ماندگاری طولانی تر محصول کمک می کند.
کیفیت محصول را حفظ می کند. بسته بندی فلزی غیر قابل نفوذ است و مقاومت فوقالعاده بالا نسبت به نفوذ نور، رطوبت اکسیژن و هرگونه آلودگی خارجی دارد.
محصول را در برابر ضربههای خارجی به هنگام حمل و نقل مقاوم نگه میدارد و ریسک جابجایی از هنگام تولید تا رسیدن به مصرف کننده نهایی را تا حد زیادی کاهش میدهد.
می توان از آن برای بسته بندی کالاهای خطرناک(مواد شیمیایی) استفاده کرد. مورد تایید سازمان ملل برای حمل و نقل کالاهای خطرناک میباشد.
در طیف گسترده ای از اشکال و اندازه ها موجود است. بسته بندی فلزی در اندازه ها و فرمت های مختلف عرضه می شود.
این یک راه حل نوآورانه برای بسته بندی است. بستهبندی فلزی به دلیل استفاده از طیف گستردهای از رنگها و جلوههای تزئین و چاپ به ارائه تصویری عالی و افزایش دید برند کمک میکند.